Thursday, December 25, 2008

Seperti budak belasan tahun baru dapat lesen memandu

Situasi satu:

Rasa was-was semasa memandu....lalu check air & minyak hitam..


Situasi dua:

Rasa malas meluap-luap untuk drive(siap letak status facebook 'malas mahu drive')


Situasi tiga :

Tergesa-gesa keluar dari parking the mines bajet nak semayang dekat rumah...tak mo semayang maghrib dekat sana sebab tak bawak telekung....samabil sebelah tangan pegang ai krim & sebelah lagi pegang tiket parking aku berkate dalam hati: ni kalau jem dekat minlon mao burn maghrib ni...

Elok keluar je simpang mines tetibe dah jem hala ke seri kembangan...aku nk ke serdang..so aku bagi signal ke kiri...tapi banyak kereta...so aku folo je kete depan yang tetibe break...aku pn break la(perhatian:ais krim masih di tangan tak habis lagi )...sempat je aku break tak sampai 5 seconds tetibe aku dengar bunyik kuat gile...aku tengok cermin belakang...jelas kelihatan seorang ayah(sebab banyak budak dalam kete tu aku nampak) pegang kepala...kengkawan aku yang dok seat belakang dah jerit....aku pun letak emergency lamp.....Qieqi kena langar la =(
Ishkk...nape la pakcik belakang ni tak sempat break...

Terus aku pass ais krim kt co pilot...orang kete depan soh aku reverse...rupe-rupenye aku tercium skit kete die #1...die bising-bising calar...pale hotak die calar...aku dengan Klah(co pilot) siap kotor tangan bersihkan bumper die...elok je bekilat...pastu die surrender...tau la aku pompuan...jangan la nk buli-buli aku!!!!

Pastu p tengok bontot QieQi pulak....aku tengok bumper je...ok la becalar sikit je #2...pastu aku tengok kete Homda yang langgar QieqQi..same gak calar-calar + ade retak sikit

Aku tanya pakcik Honda macam mana ni???Tapi aku tak pandang muka beliau sebab aku takot...padahal bukan aku yang salah(ye aku tau aku break emergency tetibe) tapi nampak sangat beliau tak cekap memandu..hehe

Die senyap je...ke die ade cakap something tapi aku tak dengar kot...Pastu dengan baek hati nye aku cakap ok je kn...???takpe je la.....

Pastu aku pn sambung drive...hati tak henti ketaq lagi mas tu...aku drive slow je 80km/h pn tak sampai kot...dari cermin belakang, kelihatan kete Honda tadi...die pn drive slow je #3 ikut aku...sampai junction nak ke tol plus die bagi signal kiri..aku pulak ke kanan.
untuk menghilangkan nervous,aku sambung makan ais krim sampai habis...

Sampai je rumah k.mun, kiterang seme rushing p amik wudu' semayang maghrib di akhir waktu & isya' di awal waktu.Dan malam tersebut aku semayang disertakan sujud sahwi sebab tak khusyu' ....aku kompius da bape rakaat aku semayang #4


Moral Value of the story :

#1- Suppose sebaek sahaja accident happen...aku amik no plat kete-kete yang terbabit. Ni aku boleh relaks je..(yang sebenarnye...aku macam tak caye aku accident...tu yang macam blur je)

#2- Patutnye aku check seme bahagian belakang...bonet, lampu etc...ade ke aku check bumper je...Aku tak perasan pun, sebenarnye area bawah no plat kemek sikit & bumper cam jatoh sikit sebab ade gap dengan lampu belakang(Ni baru realize masa aku recheck lepas semayang)...Naseb bonet still function..kalau tak mesti kena bahan dengan abah sebab aku dengan baek hatinya lepaskan pakcik Honda tu begitu saje.Kemek sikit ni pun beliau dah bising cakap aku selalu klua malam la...amalan tak cukup r...etc

#3- Jangan baek sangat...kat dunia ni ramai orang yang tak boleh dipercayakan...Aku tau kenape pakcik Honda tu drive slow ikut aku after accident tu, ni sure sebab die rase besalah.Mesti die tau sebenarnye kete aku kemek...isskkh..nape la aku tak nampak masa tu =(

#4- Jangan lengah-lengah solat