Thursday, November 27, 2008

Sharing is caring 1

Sekadar berkongsi dengan rakan-rakan sekalian so saya(untuk entri sharing & caring kene guna 'saya' hehe) decide every thursday @ friday saya nak sharing apa-apa ilmu agama(yang runcit-runcit ni...tapi da refer pada yang pakar) @ peringatan untuk kita semua....sekadar tanggungjawab sesama islam =)

Ayat seribu dinar...masa dulu-dulu(time sekolah agama kt kajang) tiap kali pas semayang fardhu berjemaah kiterang mesti baca ayat kursi dengan ayat seribu dinar...1st time kene baca terkumat kamit la mulut ni nk ikut rentak....tapi nama pun wajib hafal..so lama-lama terhafal...ayat seribu dinar ni sebenarnya ayat 2 & 3 surah attalaaq. Sori la ye tk dpt display ayatnye sebab tkde scanner kt umh ni...cari kt tenet pn tidak berjaya.Nanti bila2 saya upload ye. Dalam pada kita berusaha kt dunia mencari ilmu & rezki elok jugak kita amalkan tiap-tiap hari lepas solat(jangan dok gantung saja kt dinding rumah)... Semoga Allah mudahkan rezki yang baek untuk kita semua =)

Makna ayat 2 & 3 surah attalaaq:

Barang siapa yang bertakwa kepada Allah nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan ke luar. Dan memberinya rezki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. Dan barang siapa yang bertawakkal kepada Allah nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan(yang dikehendakiNya). Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.