Tuesday, March 29, 2011

Insaf lagi -_-

Dari zaman sekolah sampai la...aku dok prektik doa-doa yang lebih kurang sama supaya aku jadi hamba-Nya yang pasrah, redha dan beserah sampai boleh buat ayat konon-konon puitis:

ku mohon agar aku,

tenang pada setiap kesulitan yang datang,
tabah pada setiap dugaan yg ditimpa,
redha dan pasrah pada setiap ketentuan-Mu

full version kat sini

Dalam pada tak boleh tido semalam..aku jumpa blog yang best & macam biasa copy paste summary dia:

Secara ringkasnya, kita akan lebih redha, pasrah dan berserah apabila:
1. Kita memohon agar Allah SWT makbulkan sesuatu yang kita minta jika ia memberikan kebaikan untuk agama, kehidupan dan akibatnya untuk diri kita, keluarga kita, sahabat kita dan lain-lain.

2. Kita memohon agar Allah SWT jauhkan kita dengan sesuatu yang kita minta jika ia memberikan bahaya atau keburukan untuk agama, kehidupan, diri kita, keluarga kita, sahabat kita dan lain-lain.

Maka jika sesuatu itu tidak dimakbulkan, kita telah awal-awal lagi bersedia bahawasanya apa yang kita minta itu tidak memberikan kebaikan untuk agama, kehidupan dan akibatnya untuk diri kita, keluarga kita, sahabat kita dan lain-lain, kita akan lebih redha, pasrah dan berserah.

Ingatlah sekali lagi firman Allah SWT: Iblis berkata: Demi kekuasaan Engkau, aku akan menyesatkan mereka semuanya. Kecuali hamba-hambaMu yang mukhlis (berserah kepada Allah) di antara mereka.(QS: Shaad 38:82-83)